2010. március 28., vasárnap

Let the Right One in

Abszolút nincsenek szavak-kategória, nem is próbálom meg, hogy valami érdemit, inkább csak néhány szubjektív emlék, érzés, gondolat...

Minden mesterséges szépségtől és sallangtól mentes realizmusba ágyazott, szívbemarkolóan gyönyörű jelenetek füzére szeretetről, elfogadásról, előítéletektől való mentességről. Arról, amilyen tisztán csak egy gyerek tud a világhoz, a másik 'emberhez' viszonyulni. Arról, hogy mennyi mindenre képesek egymásért: megenni a cukrot, amitől tudja, hogy hányni fog (hogy még ha butuska módon is, de mindenképp érzékeltesse, hogy értékeli, amit a másik adni szeretne neki). Embert ölni, meghalni.

Persze, ahogy a való életben is, mindennek megvan a maga önző mozgatórugója: a magány és a szeretethiány, az élettel való kegyetlen küzdelem, amit együtt sokkal könnyebb elviselni.


Az éhség pedig leküzdhetetlen átok. Egy vámpírfilm, amiben ő az áldozat: élete nyomorultabb, mint az átlagemberé. Nem tehet mást - sorstragédia, kegyetlen kereszt.

Nemcsak a kisfiú brutális, abban, amilyen természetességgel és toleranciával kezeli a 'lányt'. Sztereotípiáknak semmi nyoma, nem süt rá bilogot, nem akad ki, nem ítél, nem undorodik. Félelem nélkül néz a szemébe, nem hátrál meg, miután megtudja, hogy ki ő, pedig a pakliban benne van, hogy az életét kockáztatja ezzel. Az is brutális, ahogy Eli saját magát, úgy, ahogy van, az ajkára s kezére száradt vérrel együtt oda tudja adni, egy pillanatra sem fordul meg a fejében, hogy rejtegesse. Ez ő. Nem mossa le, nem szégyenkezik. A vér a feltétel nélküli elfogadás szimbóluma nekem ebben a filmben. Ettől olyan gyönyörű az első csók. Közvetlenül azután...


Számtalan nagy pillanat és emlékezetes jelenet. Esztétikailag is (ahogy a szétmarcangolt testtájak lelassítva a vízbe csobbannak, mialatt a fiú a víz alá nyomva lélegzetvisszafojtva vár, vagy ahogy a macskák a fertőzött nőnek nekiesnek), de a film értékét nem ezek adják. A legszebb jelenetek teljesen díszlettelenek, a háttér a legegyszerűbb, színtelen és fakó svéd valóság. Néhány villanásnyi képet nem tudok elfelejteni. Azt például, ahogy Eli megsimítja az öreg arcát - reakcióként arra, hogy az azt kérte, ma ne találkozzon Oszkárral, az egyetlen barátjával. Szerintem ez nagyon nagy pillanat, érett, felnőtt. A megértés, minden dac, vádló harag, kétségbevonás nélkül, tudni, hogy nem önzésből, hanem féltésből kéri, s kicsit még sajnálni is, amiért ezt kell kérnie. Vagy amikor Eli azt mondja Oszkárnak: képzeld magad az én helyembe... és Oszkár veszi a fáradságot, hogy ezt megpróbálja, és egy pillanatra valóban átérzi azt, ami a másik, és megért mindent. És a legutolsó képkockák persze. Nem lehet tudni, mi jön, hogy milyen élet az, amit a fiú vállalni fog, aminek a súlyát magára veszi a szerelméért, csak azt, hogy együtt. Félelmek nélküli önátadásban.

Ki gondolná, hogy ennyire gyönyörséges filmet lehet kihozni egy vámpírsztoriból, egy filmet, ami végre nem a perverzióinkról, hanem épp az emberségről szól? M-mel néztük, különleges filmet egy különleges nap végpontjaként, azt mondta, érzi, hogy ez most nagyon ideillene. Valahogy mindig a spontán esték sikerülnek a legjobban, de azért bánom kicsit, hogy az indiai koncertről lemaradtam. Anyu lemondta, én csúsztam a masszázzsal, A. pedig felhívott, hogy ott áll, és egy darab jegy sincs már, akkora teltház. Persze, elővéttel szerettem volna, de közbejött néhány sürgősségi kezelés, miután lényegében egész héten csillagokat láttam a fájdalomtól. Nem baj, lesz még alkalom...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése